Manuálna prevodovka (tiež ručná alebo mechanická prevodovka) slúži k voľbe prevodu otáčok motora na otáčky kolies automobilu. Súčasné vozidlá, mimo územia USA, sú v prevažnej miere vybavené štandardnou konvenčnou 5-rýchlostnou manuálnou synchronizovanou prevodovkou.
Prevodovka skutočných terénnych a niektorých nákladných vozidiel je vybavená redukciou. To je prevod, ktorého zaradením sa môže vynásobiť prevodový pomer celej prevodovky a zdvojnásobiť tak počet prevodových stupňov. Pre pohyb v náročnom teréne a prevážanie ťažkých nákladov je také riešenie nevyhnutné.
Ozubené kolesá manuálnej prevodovky sú väčšinou čelné so šikmým evolventným ozubením. Priame ozubenie sa pre svoju hlučnosť používa iba u spiatočky a na venci zotrvačníka, teda u ozubenia, ktoré je v činnosti len po obmedzenú dobu. Kolesá s priamym ozubením sa vyrábajú obrážaním, zatiaľ čo kolesá so šikmým ozubením sa vyrábajú metódou odvaľovacieho frézovania.